Archive for August 27, 2010

SOP (Standard Operation Procedure)

Posted: August 27, 2010 in MIEY WORK

Tadi ada sorang customer call nak number branch dekat Singapore.Agent ni tanyala aku and Z.Mula aku dah soh cakap kat customer tak boleh bagi number outlet.Tapi tiba-tiba si Z cakap nanti jap.Aku nampak dia dok mencari number phone.Setahu aku memang SOP tak boleh bagi number outlet or any number to customer.Itu memang standard procedure mana-mana call centre.Lepas dia cari tak ada (dah memang takde kot) dia suruhla agent tu cakap tak ada (bukan tak boleh ye).Si agent ni pun do as what he was told.Few minutes pastu customer call balik bising-bising.Dia marah kenapa kita boleh takda number outlet tu sedangkan dia boleh dapat dari Yahoo.Dia siap cakap kitorang semua ni perlu di educate la apela.Kalaula dari awal Z cakap tak boleh bagi (tak kisahla ada ke tak number tu) kan semua dah settle.Takdela customer tu nak mengamuk camtu.So,customer ni pun cakapla ni nak cakap ngan superior agent ni sebab dia dah marah sangat.Kiranya dia rasa kena tipula kot.Aku diam jela.Bukan aku yang suruh gitau camtu.Kenala si Z ni menjawab and dengar makian dan cacian dari customer (tula cari pasal lagi).Pas settle kena maki,Z marah agent ni sebab bila customer kata nak cakap ngan superior si agent ni sebut “he” dan of coursela refer to Z.Aku ni “she” (bukan shemale ye).Alahai….yang tu pun nak marah.Kalau taknak handle problem jangan jadi leader.Letak je jawatan tu.Ramai lagi yang mampu buat kerja tu.Aku bukan tak boleh handle tapi di sebabkan bukan aku yang cakap camtu so aku diam je…takkan aku nak tanggung salah orang.Agak-agakla kan.Kesian aku tengok agent tu kena marah for something yang dia tak wat.Moral of the story….kalau nak jadi leader kenala tanggung segala kemungkinan yang menimpa.Itu kan salah satu bidang tugas kita.At the same time make sure agent kita buat kerja dengan betul.Jangan kejap cakap itu…nanti cakap ini plak.Nak plak benda tu SOP…nak mampus taknak ikut???Tapi sapelah aku nak komplen lebih-lebih kan.Itu yang kau tulis kat sini je…Kepada yang tersinggah sahur bace kat sini…terima kasih dengar keluhan hati aku.